Friday 14 February 2014



BOSS OH BOSS !
(dedikasi khas buat sahabat-sahabat ku)



Sebagai seorang pekerja,kita sememangnya mempunyai tanggungjawab
dalam menyelesaikan semua tugasan yang diberikan. Dan memenuhi arahan ketua atau boss juga merupakan tanggungjawab kita. Namun, tak dapat dinafikan bahawa, terdapat juga jenis ketua atau  bos yang cerewet, leceh, dan kecoh…he he he .. nasib baeik lah bos saya seorang yang baik, berwibawa dan berkaliber orang nya. … : )


Walau bagaimana pong amat malang bagi  kakitangan yang mempunyai  ketua atau lebih sedap disebut bos,  yang cerewet, suka marah-marah  and kuat membebel pula . Mereka yang  bekerja di bawah  bos yang sedemikian itu sudah tentu perlu sentiasa menyimpan  panadol di dalam laci atau pong di dalam handbag, kerana KEMUNGKINAN KECIL anda memerlukannya bebila masa sahaja. ( he he he, bukan pengalaman saya noooo)  

Bos yang seperti itu memang  memeningkan kepala  kakitangannya. Apa tidaknya, semua kerja anda, dia tidak berpuas hati. Ada-ada saja benda yang tak kena. Apa-apa sahajalah benda yang tidak dikomplen nya dengan kerja buat kakitangannya, miski pong mereka semua telah  bertungkus lumus dan bermati-matian  memerah keringat . penghargaan ??? ahakss !!! kim salam lah .. semua tak betol pada pandangannya .

Boss yang jenis macam itu memang sukar difahami oleh kakitangan bawahannya. Karenah dan kemahuan memang sukar difahami dan amat sukar untuk memuaskan hatinya. Jadi apa yang boleh kita buat bagi menghadapi orang yang macam ni?

Mari kita  kongsi beberapa tips menangani karenah   boss yang cerewet atau ‘kepoh’ 
atau kecoh itu….: )

1.   BERTENANG DAN RILEX arrrr !
Dah semua maklom perangai bos  yang sebegitu ropa.Dah sedia maklom, bos itu suka menceceh, Bahkan semua sedia maklom bos meka kuat membbel , miski pada hal-hal yang sekecil2nya pong . Lagipun bukannya kita dapat ubah pun perangai dia. Lagipun dia kan boss, lagi pun mana la dia nak dengar dan nak mengalah dengan kita.  Lagi pun kita memang kenal sangat  perangai dia,  maka jangan  la kita dok pening2 pala dan tensen  giler plak .  bertenanglah dan rilexs. Jangan amik ati semua ngok ngek2 nya. Biarkannnnn……


2.   SENTIASA BERSEDIA 
Terima sajalah hakikat bahawa, kita ni kuli dan dia boss.  Sentiasalah bersiap siaga  setiap kali  anda berhadapan dengan boss yang cerewet. Adalah penting mengsetkkan minda anda , bahawa  kemungkinan2 yang bakal anda terima daripadanya.   he he he …. Bersiap sedia dari segi  EMOSI lah . jangan fizikal lak . Biasanya boss yang cerewet ni, akan bertanya macam-macam soklan. Itu la, ini la. Pendek kata, panjanggggg katanya !  INGAT jawapan anda haruslah pendek, ringkas n padat kerana jawapan yang panjang berserta ngan lebar akan menjerat anda .

3.   RESPON POSITIF : Sentiasa bersedia dengan  respon yang postif . Bagi  saya,  seorang bos menjadi cerewet kerana mereka mahukan  kesempurnaan dalam tugasan yang diberikan . Mereka menjangkakan pekerjanya dapat melaksanakan tugasan dengan sempurna seperti plan dalam kepala hotak mereka. Sedangkan tidak semua pekerja mereka boleh mebaca apa yang ada dalam minda seorang bos !

4.  FOKUSLAH  :  Walaupun mungkin telinga anda akan berdesing panas mendengar bebelannya, tahankan  n  sabor jer lah . Cuba elakkan daripada membalas atau melawan cakapnya. Biasakan diri anda dengan menggunakan perkataan BAIK BOS !  atau …baeikkkk !!!. walau bagaimana pun usahakan bersungguh2menyelesaikan  masalah atau permintaan yang dibangkitkannya.

5.   KENALI DIRI SENDIRI
Maksud saya, kita kena sedar siapa diri kita dan  dia pula itu siapa . pendapat saya, peribabahasa orang2 dulu-dulu memang padan dalam situasi ini. Berpengang teguh  lah dengan konsep  durian dan mentimun . Dengan itu anda akan mampu mengelakkan konflik dengan boss anda.  Elakkan juga daripada menilai peribadi atau perangainya. Ianya akan membantu anda terhindar  daripada berkecil  hati dengan  cara dan percakapannya yang mungkin kedengaran seperti sangat ego dan berlagak. Sikap ego anda tak mungkin mengubah hakikat yang dia itu boss anda . Ianya hanya akan merugikan anda saja.

6.      SENTIASA BERUSAHA 
Kurangkan  konflik dengan bos  anda sekiranya anda mahu mengurangkan bebelan, ocehan dan rungutannya. Lakukan tugasan yang  diberikan melebihi daripada apa yang diharapkan. Maksud saya, sentiasalah tingkatkan prestasi anda . contohnya, kalau boss nakkan sesuatu kerja tu disiapkan seminggu , apa kata anda cuba selesaikan kerja anda lebih awal dari itu, contohnya  siapkan dalam dua hari sahaja. He he he he ! lagi enak kalau  sekiranya anda dapat datang bertugas hari-hari  lebih awal daripadanya.   Ini memberikan tanggapan pada boss anda   bahawa anda ini adalah seorang pekerja yang cekap dan mahir gitu....  keh keh keh  berkualiti gitew ! terbaeik beb !



7.      Cuba kenalpasti kebaikan dan sikap positif boss
kenali bos anda dengan betul. Jangan terlalu memikirkan perangai buruk dan sikap negatif boss saja. Cuba perhatikan dan kenalpasti kekuatan dan kebaikan yang ada pada diri boss anda. Setiap orang, pasti ada kekuatan dan kelebihannya.


Kesimpulannya :
Sentiasa berlapang dada lah. Terimalah  hakikat dengan hati yang terbuka. Buangkan sikap prejudis kita. Cuba belajar untuk menghargai kebaikan boss kita. Jangan asyik dok fikir yang negatif-negatif saja. Cuba tanamkan perasaan hormat kita pada boss dengan ikhlas.
jangan dok sakit hati sangat dengan perangai buruk orang lain. Anggap sajalah boss kita tu hanya seorang manusia yang lemah. Perangai buruknya yang cerewet dan kepoh tu wajar dimaafkan. Jadi,. Yang penting, kita jangan sekali-kali tertekan atau tensen dengan perangai boss kita tu.
Hmmm…saya rasa itu sajalah beberapa tips yang sempat saya coretkan.
Bagaimana pula dengan anda? Pernah ada boss atau kerja dengan orang yang cerewet dan banyak karenah? Bagaimana anda berhadapan dengan orang yang cerewet macam tu?


Keh keh keh ! macam2 daa……… : )


No comments:

Post a Comment