Tuesday 22 May 2012

FAKTA ATAU AUTA



PORTUGIS DI MELAKA
Melaka ditawan oleh Alfonso de Albuquerque, seorang Wizurai Portugis pada 24 Ogos 1511 dan menjadikannya suatu pangkalan strategik bagi pengembangan pihak Portugis di Hindia Timur. Sultan Mahmud Shah, Sultan terakhir yang memerintah Melaka telah  berundur ke daerah pedalaman yang kemudiannya memberikan tentangan kepada pihak Portugis dengan serangan sekejap-sekejap dari tanah daratan dan juga melalui laut. Akhirnya, pada tahun 1526, seangkatan kapal yang besar di bawah Pedro Mascarenhaas dihantar oleh kerajaan  Portugal untuk memusnahkan bandar Bentan yang melindungi Sultan Mahmud ketika itu. Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri melintasi Selat Melaka terus ke Kampar, Sumatera di mana beliau mangkat dua tahun kemudian.

St. Francis Xavier, seorang mubaligh Jesuit, tinggal di Melaka selama beberapa bulan pada tahun 1545, 1546 dan 1549 kerana hendak menjadikan Melaka sebagai pusat operasinya di Timur. Pemerintahan Portugis di Melaka berlangsung selama 130 tahun sebelum tewas kepada Belanda yang menguasai Melaka pada tahun 1641 dengan bantuan Johor.

MENGAPA HANYA MELAKA 
Hairan ya, dalam tempoh yang agak lama, yakni  ratusan tahun,  kenapa  dan mengapa kuasa Portugis hanya bertapak di Melaka sahaja. Mari kita selidikinya ....... ??

ALKISAH setelah masuk tahun ke-10 berada di Melaka, maka wizurai Portugis itu pun memangil lah pegawai-pegawainya  bermesyuarat . Hasrat hati beliau ialah meluaskan kuasa ke negeri-negeri  utara tanah Melayu  pula,  yakni Kedah, Perlis , Pulau Pinang dan Perak. Setelah itu beliau bercita-cita  menguasai  pantai Timur dan seterusnya  selatan Tanah Melayu.

Maka beliau pun  memilih  tiga orang pegawai kanannya yang kemudian  dilantik sebagai penyiasat khas bagi mengkaji kedudukan pertahanan  negeri-negeri  tersebut . Hasil siasatan mestilah disampaikan kepada wizurai dalam tempoh tidak lebih tiga bulan. Pegawai yang dipertanggungjawabkan menjalankan misi khas itu ialah Lopez de Sequiera, Leftenan Ruy de Aurujo dan  pegawai kanannya Francisco Barreto. Maka tanpa bertangguh ketiga-tiga mereka bergegaslah menjalankan misi tuan wizurai.
Apabila sampai,  mereka pun menyelinap masuk ke dalam negeri tersebut  dengan menyamar sebagai  saudagar. Banyaklah jualan yang mereka bawa termasuk tekstil. Mereka telah pun masuk ke Perak, kemudiannya langsung ke Pulau Pinang tanpa bertangguh ke Kedah pula. Tiap kali bertemu penduduk ke tiga-tiga negeri tersebut, hati mereka sentiasa berdebar-debar, curiga dan cemas. Kemudian pada suatu pagi sewaktu minum di sebuah warung, mereka membuat keputusan segera pulang setelah  terdengar seorang isteri bercakap-cakap kepada suaminya,

"Pak hang kata nak makan lopez, ni dia dah mai dah ….." 
Mendengarkan itu, hati mereka sangatlah kecut, bimbang dan ragu. Maka mereka bertiga pun  tidak lagi tunggu  lama, terus  sahaja pulang  menghadap wizurai dan melaporkannya.


Ayat translate lebih kurang berbunyi : 
Tuan wizurai, kami rasa elok kita batalkan sahaja hasrat menyerang negeri Perak, Kedah dan Pulau Pinang itu.
"Kenapa pula? .  Saya ada dengar negeri tersebut tidak lah kuat sangat. Kita boleh dapat dengan mudah sahaja."  Celah tuan wizurai dengan perasaan masih bersemangat.
Dengan nada penuh kebimbangan dan tergopoh gapah mereka menceritakan segala-galanya yang mereka dengar semasa berada di negeri-negeri tersebut .

”Tetapi tuan wizurai, di Melaka ini kita terpaksa berhemas pulas berhadapan dengan hanya lima hang sahaja, . Ini kan  pula di negeri-negeri tersebut….


"Mereka sangat kuat tuan wizurai..  sana ada ramai hang, di mana-mana pun ada hang ,  saya tengok ada hang sanggup ka, ada hang nak pi mana, ada juga hang nak mampos,  kepala hotak hang pun ada.  Ada juga hang amik ni dan bagai-bagai hang lagi… kuat nya mereka hingga lopez pun mereka nak makan“ Sambung mereka lagi sambil mengeleng-ngeleng kepala serentak.


“Oh iya ka ? jika benarlah hal yang demikian itu , maka baiklah kita lupakan sahaja hasrat menawan negeri-negeri tersebut. Sanat merbahaya itu”. Alfonso de Albuquerque,pun brsetuju lah dengan keputusan mereka bertiga.

he he he .... ader betui kot itew cerita !!!  : )

No comments:

Post a Comment