Wednesday 16 May 2012

TOKOH TERKENAL



TOKOH TERKENAL

Saya masih teringat suatu waktu yang bosan. Tiba-tiba mood menonton saya datang, lalu saya pun mula menghadap peti televisyen dan sudah tentu channel 550 -555 menjadi pilihanku. …..   semasa memilih channel  discouvery saya terpempam dengan  satu dokumentari  yang cukup menarik. Ianya berkenaan Perang Salib yang berlaku di Baitul Muqaddis dan  keperkasaan  Sultan  Salahuddin Al-Ayyubi mengatasi Raja Richard 1 dari England.

Melalui rencana tersebut saya dapati kedudukan Salehuddin Al-Ayyubi dari pandangan Barat sangatlah tinggi. Beliau sangat dikagumi dan digeruni di Eropah. Siapakah Salahuddin Al-Ayyubi ??? saya rasa  tidak ramai juga yang mengenalinya .

SULTAN SALEHUDDIN AL-AYUBBI

Salahuddin Al-Ayyubi adalah seorang pahlawan dan raja yang gagah berani. Beliau terkenal dengan kewarakan dan keberanian yang luar biasa sehingga berjaya mengalahkan tentera Salib yang memang terkenal dengan kezaliman dan keperkasaannya.
Nama sebenar beliau ialah  Shalahuddin Yusuf bin Najmuddin Ayyub dilahirkan di Takrit Irak pada tahun 532 Hijrah /1138 Masihi dan wafat pada tahun 589 H/1193 M di Damsyik. Beliau adalah pengasas Daulat Al-Ayyubiyah dan bergelar Sultan Shalahuddin. Seorang pahlawan Islam yang paling gagah berani dalam perang Salib dan berhasil merebut kembali Baitul Maqdis dari tangan kaum Salib Kristian.


PERANG SALIB


Perang Salib ialah beberapa siri kempen perang yang dipengaruhi isu keagamaan dan politik sekitar kurun ke-11 hingga ke-13 Masihi. Misi asal tentera salib adalah menawan Baitulmuqaddis dan kawasan sekitarnya daripada orang Islam selain matlamat sampingan seperti menawan semula  Kota Constantinople (yang berjaya semasa Perang Salib Keempat).
Berpunca hasutan  Paderi bahawa  Jerussalem merupakan kota Suci bagi ketiga-tiga agama samawi yakni Islam, Yahudi dan Kristian. Di dalam kota inilah letaknya Masjid Al-Aqsa yang dibangun oleh Nabi Sulaiman dan menjadi Kiblat pertama umat Islam sebelum beralih ke Baitullah di Makkah. Ketika Nabi Muhammad Isra’, singgah dan solat di masjid ini sebelum Mi’raj ke langit. Nabi Isa as. juga dilahirkan di Baitullaham berdekatan kota Jerussalam ini. Di masa pemerintahan Khalifah Umar bin Khattab (13-23 H/634-644 M) Jerussalam dapat direbut oleh kaum Muslimin dalam suatu penyerahan kuasa secara damai.


Terdapat pelbagai Perang Salib di mana yang besar sebanyak sembilan kali. Perang Salib yang penting dan terbesar berlaku pada abad ke-11 hingga ke-13. Perang Salib bukan sahaja berlaku di tanah orang Islam tetapi juga di Iberia dan Eropah tengah.
Selain itu terdapat beberapa perang Salib kecil-kecilan terhadap fahaman yang dianggap sesat oleh pihak berkuasa Kristian dan musuh-musuh peribadi Paus atau raja-raja berkuasa yang lain. Perang Salib seperti ini telah berterusan ke abad ke-16 hingga Zaman Pembaharuan dan Reformasi apabila iklim politik dan keagamaan Eropah berubah.
Perang Salib Pertama adalah  berpunca daripada rayuan Alexius I kepada Paus Urban II meminta tentera upahan menolongnya menyekat kemaraan tentera Islam ke dalam wilayah Empayar Bizantine. Pada tahun1071, Empayar Byzantine ditumpaskan dalam Pertempuran Manzikert, dan kekalahan ini menyebabkan Empayar Byzantine kehilangan kesemua wilayah kecuali kawasan pesisiran Asia Minor (Turki baru).
Pada tahun 1187 iaitu semasa berlaku  Perang Salib Ketiga. Paus Gregory VIII  telah membuat seruan Perang Salib yang diketuai beberapa pemimpin utama Eropah: Philip II dari Perancis, Richard I dari England dan Frederick I, dan Maharaja Suci Rom
Dalam peperangan tersebut, tentera Islam telah berjaya merampas Baitul Muqaddis dan 10,000 tentara Salib terkorban. Di sini Salahuddin Al-Ayyubi telah menunjukkan ketinggian budi dengan tidak membalas perbuatan tentera Salib yang zalim semasa menawan Baitul Muqaddis dan negeri-negeri yang dilalui. Beliau telah memberi perlindungan kepada semua tawanan perang, perempuan, orang tua dan anak-anak tentera Salib dan memberi mereka tempoh 40 hari untuk meninggalkan Baitul Muqaddis. Beliau telah membersihkan  Baitul Muqaddis dengan membasuhnya dengan air mawar.
Sebelum itu tentera-tentera salib telah berundur apabila Frederick telah  meningal dunia kerana lemas di Cilicia pada tahun 1190, dan meninggalkan persekutuan yang tidak stabil antara kuasa England dan Perancis. Tentera salib di bawah  Philip pula pulang pada tahun 1191 setelah tentera salib merampas Acre dari tangan orang Islam. Pasukan tentera salib menuju ke pantai Laut Mediterranean. Mereka berjaya menewaskan orang Islam berdekatan Arsuf dan dapat melihat Jerusalem. Bagaimanapun, tentera salib tidak kekal bertapak di kawasan tempatan disebabkan bekalan makanan dan air yang kurang, ini mengakibatkan kejayaan kosong.

Richard pula apabila mendaratkan tenteranya  di pantai  telah jatuh sakit dan dalam keadaan tenat. Salehuddin telah memberikan layanan yang sungguh baik kepadanya dengan menghantar makanan dan buah-buahan sehinggalah  Richard sembuh. Setelah sembuh, Richard telah  beberapa kali berusaha membawa tenteranya mendekati  Muqaddis tetapi  gagal terpaksa  pulang pada tahun berikutnya . Perjanjian  genjatan senjata telah ditandatangani  dengan Sultan Salahuddin. Dalam perjalanan pulang, kapal Richard pecah dan mendarat di Austria. Di Austria, musuhnya, Duke Leopold menangkap dan memberinya kepada anak Frederick, Henry VI. Richard ditahan untuk mendapatkan wang tebusan raja. Pada tahun 1197, Henry sendiri berasa bahawa dia bersedia untuk Perang Salib, tetapi dia mati pada tahun yang sama akibat demam malaria.
Akhirnya seluruh tanah Palestin dapat ditawan semula. Walau bagaimanapun, orang-orang Kristian dibenarkan mengunjungi Baitul Muqaddis melalui satu perjanjian damai yang ditandatangani pada 1192. 


 **** PERANG SALIB juga didorong untuk mendapatkan semula relix salib yang masih hilang dan konon nya waktu itu berada pada Sultan Salehuddi Al-Ayubbi.





No comments:

Post a Comment